Oregon Statesman
By Floyd J. McKay

Throughout its history, the Oregon Statesman has been a chronicler of Oregon politics. In its
earliest years, the newspaper literally followed Oregon’s government, as it moved from Oregon City
to Salem in 1853, to Corvallis in 1855, and then to its final location in Salem later that year.

The Statesman was founded in 1851 by Samuel R. Thurston, Oregon's delegate to Congress, as a
Democratic response to the Whig Oregonian, which began publication in 1850. Asahel Bush,
Thurston's editor, became the owner when Thurston died in April 1851. Bush was leader of the
Salem Clique, which dominated Democratic politics during territorial and early statehood days. In
the style of the day, Bush was abusive and outspoken in criticizing rival editors and is given credit,
along with Oregonian editor Thomas J. Dryer, for creating the Oregon Style, a particularly virulent
form of editorial rivalry.

When the approach of the Civil War split the Democratic Party, Bush sided with the Union. The split
hurt the Statesman’s standing as a political power, and Bush left the paper in 1863. The paper had
a series of owners and in 1867 was published as the Daily Unionist. In 1869, Samuel A. Clarke
purchased the Unionist and in 1870 re-named it the Oregon Statesman. He sold the paper in 1872,
and a succession of owners followed.

R.J. Hendricks, a Republican and an experienced newsman, bought the paper in 1884. He
upgraded the Statesman's content and its equipment and ran the newspaper until 1929, when he
sold it to Charles A. Sprague (with one-third ownership held by Sheldon Sackett). At the time, all
state agencies and institutions were headquartered in Salem, and the city was surrounded by
farmland. The climate was ideal for Sprague, who had published a newspaper in Ritzville,
Washington, and had been a minority partner in the Corvallis Gazette-Times.

Sprague plunged into politics and quickly gained a reputation as a moderate Republican voice. He
was an upset winner for governor in 1938, a moderate Republican capitalizing on a split in the
Democratic Party. While Sprague was in office, the Statesman was run by editor Ralph Curtis and
business manager Wendell Wilmarth. Sprague returned to the paper after losing his bid for
re-election in 1942 and set about making it more competitive with the afternoon Capital-Journal. In
1953, Salem'’s two newspapers agreed to share business and production facilities but to maintain
separate news and editorial functions.

When Sprague died in 1969, his son Wallace attempted to operate the newspaper from his home in
New York in an uneasy partnership with the Capital-Journal. In 1973, owners of the two papers sold
to Gannett, at that time the nation’s largest newspaper chain, ending 122 years of local ownership
in Salem. In 1980, the Statesman and Capital-Journal merged as a morning newspaper, the
Statesman-Journal. Its circulation at the end of 2018 was 27, 859 on Monday, Tuesday, and
Thursday, 33,815 on Wednesday, and 36,323, Sunday.

Sources

McKay, Floyd J. An Editor for Oregon: Charles A. Sprague and the Politics of Change. Corvallis:
Oregon State University Press, 1998.

Turnbull, George. History of Oregon Newspapers. Portland: Binfords & Mort, 1939.

The Oregon Encyclopedia

http://oregonhist-oep-dev.azurewebsites.net/articles/oregon_statesman/


http://oregonhist-oep-dev.azurewebsites.net/articles/oregon_statesman/pdf/
http://oregonhist-oep-dev.azurewebsites.net/articles/oregon_statesman/

