The Oregonian
By Harry H. Stein

The Oregonian, the oldest newspaper in continuous production west of Salt Lake City, Utah, began
as the Weekly Oregonian on December 4, 1850. Thomas J. Dryer had been recruited to start the
town'’s first paper because of his politics. His paper, like the future daily, was a cultivator of
meaning, a tool for literacy, and a builder of reader-identity with place. Both helped attract settlers,
sell lots, boost business and trade, attract investment, and establish Portland’s economic
supremacy over rivals.

Dryer contributed to what became known as the “Oregon Style” of journalism, where editors
satirized, ridiculed, exposed, and attacked their opposition. His feckless business methods led in
1860 to the transference of the hand-produced weekly to Dryer's manager and former printer Henry
L. Pittock for unpaid wages. On February 4, 1861, Pittock inaugurated a modest six-day-a-week
Morning Oregonian.

In its partisan news columns and editorials, the daily was a conservative Republican paper allied to
Portland’s leading business and commercial interests and, into the 1950s, to Oregon Republican
Party factions. The paper long stood for the established order, state and city growth, private and
public regional investment, and efforts to establish and maintain Portland’s supremacy over
regional rivals.

Pittock often needed extended credit and loans from wealthy businesspeople, especially Henry W.
Corbett. He sold control of the paper to Corbett from 1872 to 1877, the year he opened the Evening
Telegram to offset afternoon competition and reach Democrats. Oregonian profits after 1900, from
lowered costs and advertising linked to a rising circulation, brought further improvements until
Pittock’s death in 1919.

The daily Oregonian engaged a series of editors before settling in 1865 on Harvey W. Scott, who
continued as editor until 1910 (except during Corbett's tenure) and as the minority owner after
1877. Scott oversaw most news operations, made the Oregonian the state’s “paper of record,” and
established himself as a regionally influential voice on many subjects, especially politics.

Between about 1880 and 1910, the Oregonian guardedly adopted proven technologies, content,
and organization. Moving toward the mass audience forged by the 1920s, the paper wanted to
broaden its readership beyond people who were mainly interested in business and politics. Its
something-for-everyone formula bolstered local and wire service news and introduced or
augmented human-interest accounts, gossip, sports, comics, women'’s features, club news, and
photographs. Typesetting machines, faster presses, and typewriters lowered costs, speeded
output, and enlarged editions. A feature-heavy Sunday Oregonian appeared in 1881 in response to
the region’s growing population, widening transportation, and advertiser demand.

The Oregonian became a regional newspaper in the 1860s. Portlanders have always made up the
largest number of subscribers and street buyers, but readership grew within a circulation area that
expanded from a three-hour radius of Portland in 1881 to a twelve-hour radius in 1909. In the
1920s, the paper sent 83,000 daily and 115,000 Sunday copies throughout a 250-mile radius. Rural
subscribers in three states made its weekly edition Oregon'’s largest until it closed in 1922.

By the 1890s, the daily had become the state’s biggest newspaper in number of pages, audience,
and workers. It was the most widely read and quoted and the most influential paper in defining
significant issues for voters. Between 1880 and the late 1950s, a period when Oregon Republicans
went all but unchallenged, the paper's political positions counted heavily in shaping public opinion.
William McKinley’s slim 1896 presidential victory in Oregon was widely credited to the paper's
support. The Oregonian, the lumber kings, and the Southern Pacific Railroad ran the state in the
1900s and 1910s, publisher E. Palmer Hoyt said, and in 1947 his daily remained “a force.”

The Oregonian partially remade itself during the Great Depression, when only its radio station,
KGW (founded in 1922), remained profitable. New managers such as Hoyt proclaimed it an
“Independent Republican” paper and manipulated the news less than it had to suit editorial views.
The new management heightened news analyses and reviews, partly to compete with news



magazines and radio. They improved design, sections, and other elements. Still, cautious reporting
and a placid and noncontroversial tone endured even as war and the nation’s lengthy post-war
expansion swelled the paper's editions, circulation, and coffers. Not much separated the papers of
the 1940s and early 1960s. By 1972, “its role as great oracle and arbiter of the state’s politics,”
wrote columnist Neal R. Pierce, had faded.

S.I. Newhouse added the Oregonian to his media empire on December 11, 1950, granting it major
policy autonomy and buying it new equipment. (KGW sold independently.) Beginning in 1959, the
Oregonian and the Oregon Journal withstood a bitter four-year strike that left both papers without a
union. From 1961 until 1982, when the Oregon Journal ceased publication, Newhouse owned the
editorially separate paper.

The steepest changes in the Oregonian’s history began in the mid-1970s. Facing the growing divide
between population sectors and metropolitan newspapers, Portland’s only and the region’s biggest
newspaper labored to reinvent itself. It confronted the declining attachment of suburbanites,
outlying towns, women, youth, minorities, and others and tried to redirect its ability to proliferate
information and entertainment channels. The paper struggled to preserve its high profits as
circulation fell and advertising revenue stagnated.

The paper's managers introduced new circulation, technological, personnel, and business schemes
and models. They adopted "cold type" technology, which moved production via computers to the
newsroom, devastated the old craft structure, and altered newsroom roles. They promoted bright
writing and investigative and explanatory journalism on government, the arts, science, business,
and rural areas. News digests and entertainment and lifestyle articles took more space. The

paper also invested in free papers, advertising sheets, and the Internet and experimented with
design, promotion, zoned editions, and a diminished circulation area. Women and minority
employment were encouraged and expanded, and staff numbers got smaller.

The Oregonian won a national reputation for quality in the 1990s and gathered in several awards,
winning five Pulitzer Prizes since 1999.

Sources

Notson, Robert C. Making the Day Begin: The Story of the Oregonian. Portland: Oregonian, 1976.
Sterling, Donald J. Another Story: Recollections. Portland, 1999.

The Oregon Encyclopedia

http://oregonhist-oep-dev.azurewebsites.net/articles/oregonian/


http://oregonhist-oep-dev.azurewebsites.net/articles/oregonian/pdf/
http://oregonhist-oep-dev.azurewebsites.net/articles/oregonian/

